مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف RSI

Relative Strength Index

شاخص قدرت نسبی، (RSI) نماگر فنی تحلیل مورد استفاده در بازارهای مالی می‌باشد. شاخص قدرت نسبی تمثیل انرژی درونی سهم برای حرکت به سمت بالاست، یا اینکه به دلیل فقدان انرژی لازم افت خواهد کرد.

یک نمونه قابل لمس توپ بسکتبال است. اگر آن را از بالا رها کنیم، در برخوردهای متعدد به زمین، هر بار در ارتفاع کمتری قرار خواهد گرفت و نهایتاً روی زمین قرار خواهد گرفت.

اگر نمودار شاخص قدرت نسبی چنین وضعیتی به خود گرفت، به این معنی است، که قیمت سهام، کاهنده خواهد بود و بالعکس، اگر نمودار شاخص قدرت نسبی در وضعیت توپی قرار گرفت، که به‌طور متناوب توسط دست‌های بازیکن به آن ضربه زده می‌شود و می‌تواند تا ارتفاع بیشتری بالا بیاید. حکایت از افزایش قدرت نسبی سهم برای حرکت به سمت بالاست.

اگر از راس قله‌ها یا قعرها، خطی را ترسیم نماییم، روند شکل گرفته، روند آتی سهم خواهد بود و همچنین اگر شاخص قدرت نسبی در خط روند مذکور نفوذ کند، به معنی تغییر روند قیمتی سهم است.

و می‌توان آن را در قسمت پیش فرض تمامی سکوهای معاملاتی دید. این شاخص را در دسته اسیلاتورها به معنی نوسان کننده جای می‌دهند به این مفهوم که شیوه محاسباتی ان به طوری است که برای روندهای به وجود آمده در بازار سقف‌ها (over bought)و کف‌هایی (over sold) تعیین می‌کند. شاید استفاده از بهترین تئوری معاملاتی یعنی همان خرید در پایین‌ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت رمز موفقیت این ابزار در میان تحلیل گران تکنیکال می‌باشد.
RSI
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود