مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف QUALCOMM

QUALity COMMunications

کوالکام، (Qualcomm) شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکایی است، که در ماه ژوئیه ۱۹۸۵ در سن دیگو، ایالات متحده آمریکا تأسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در این شهر می‌باشد.

این شرکت با مشارکت فرانکین آنتنیو، آدلیا کافمن، اندرو کوهن، کلین گلیهوسن، ایروان جاکوبز و اندرو وتربی تأسیس شده‌است. ایده آن نخستین بار در خانه دکتر ایروان جاکوبز مطرح گردید. هدف آنها این بود که بتوانند ارتباطاتی با کیفیت را، عرضه نمایند و طرحشان را در صنعت ارتباطات از راه دور، به عنوان قصه یک استارت‌آپ موفق نمایان سازند و بدین ترتیب بود، که کوالکام متولد شد. در حال حاضر شرکت کوالکام، دارای ۱۵۷ شعبه، در کشورهای مختلف جهان است.

کوالکام در سال ۱۹۸۵ توسط دانش‌آموختگان مؤسسه فناوری ماساچوست و پروفسور اروین ام. جیکابز از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، بهمراه آندره وتربی، راه‌اندازی شد.

نخستین محصول شرکت کوالکام، پروژه راه‌اندازی ماهواره اومنی‌تراکس بود، که از شرکت اومنی‌نت خریداری شد و در زمینه ارائه خدمات پیام کوتاه و جی‌پی‌اس فعالیت می‌نمود. اومنی‌نت نیز توسط پرویز نظریان و نیل کادیشا تأسیس شده‌است.

در دهه ۱۹۹۰ شرکت کوالکام اقدام به تولید تجهیزات مخابرات راه‌دور و تأسیسات شبکه‌های تلفن همراه نمود، که شامل تجهیزات دسترسی چندگانه تقسیم کدی، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص و در آغاز دهه ۲۰۰۰ میلادی، در پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه مشارکت داشت. این شرکت در زمینه استانداردسازی شبکه‌های تلفن همراه، که در بستر جی‌اس‌ام ارائه می‌شود، نوآوری‌های بسیاری داشته‌است. کوالکام همچنین در طراحی و توسعه سامانه جهانی مخابرات سیار امروزی، سهم بسیاری داشته‌است.
QUALCOMM
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود