مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف SAH

Sub Arachnoid Hemorrhage

خونریزی زیر عنکبوتیه، یا خونریزی ساب آراکنوئید (SAH) نوعی خونریزی مغزی است که معمولاً به علت آسیب‌های مغزی ایجاد می‌شود. در مواردی علت آن پارگی آنوریسم‌های مغزی یا اختلالات مادرزادی وریدی شریانی در مغز باشد. افزایش فشار خون، وضعیت‌های افزایش دهنده استروژن و مصرف مواد می‌تواند از فاکتورهای خطر این نوع خون‌ریزی باشد.

این خون‌ریزی معمولاً به صورت سردردی بسیار شدید می‌تواند خود را نشان دهد. همچنین علایمی همچون تهوع و استفراغ، فوتوفوبیا، علایم تحریک مننژ، کاهش هوشیاری و علایم فوکال عصبی ممکن است مشاهده شود.

تشخیص با استفاده از سی تی اسکن بدون استفاده از ماده کنتراست صورت می‌گیرد. در مواردی ممکن است از کشیدن آب نخاع (LP) برای تشخیص استفاده شود. همچنین از روش‌های تشخیص دیگر همچون ام‌آرآنژیو، سی‌تی‌آنژیو، می‌توان استفاده کرد. استاندار طلایی تشخیصی برای آنوریسم‌های مغزی آنژیوگرافی عروق مغزی است.

این بیماران معمولاً در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری می‌شوند. برای پیشگیری یا کنترل تشنج از داروهای ضد تشنج استفاده می‌شود. استفاده از نیمودیپین و داروهای مشابه هم برای پیشگیری از بروز وازواسپاسم توصیه می‌شود

وازواسپاسم از عوارض این خون‌ریزی است که طی ۴-۱۴ روز پس از بروز خون‌ریزی ممکن است ایجاد شود، تشخیص کلینکال و همجنین با استفاده از سونوگرافی داپلر عروق مغزی صورت می‌گیرد. عوارض دیگر این خون‌ریزی شامل هیدروسفالی، افت سدیم خون، دیابت بی‌مزه، آریتمی‌های قلبی می‌تواند باشد.
SAH
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود