مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف IMS

Irritable Male Syndrome

عارضه بدخلقی مردانه یا پریودی مردانه که به اختصار به نام IMS شناخته می‌شود. این عارضه سبب عصبانیت زودهنگام و حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی می‌شود. به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به دلیل تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می‌کنند.

با وجودی که سندرم پیش از قاعدگی در زنان تنها چند روز طول می‌کشد، برخی مردان در زمانی طولانی‌تر این احساسات ناخوشایند را تجربه می‌کنند و گاه بدون دخالت متخصصان توانایی رها شدن از این حالات را ندارند. مردانی که نشانه‌ها را برای چندین ماه تجربه می‌کنند، خلاص شدن از این حالات بدون درمان جدی و طولانی‌مدت ممکن نیست.

در سال ۱۹۷۲ دو محقق دانشگاه جورج تاون برای اولین بار این عارضه را معرفی کردند و طبق تحقیق ۱۶ سالهٔ آنها تغییرات هورمونی‌ای که طی دورهٔ ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهد روحیه و خلق و خوی مردان تغییر می‌کند که از بانشاط تا غمگین و تهاجمی ممکن است تغییر کند.

در سال ۲۰۰۱ طی یک تحقیق مشخص شد که کاهش تستوسترون خون جانوران پستاندار نر مانند میش، فیل، آهو، گوزن حساسیت و تغییرات خلقی در آنها به وجود می‌آورد و در انسان‌ها فقط منوط به کاهش تستوسترون نیست و افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین هم مؤثر هستند.
IMS
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود