مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف OPL

Open Programming Language

او پی ال یک زبان محدود شده برای دستگاه‌های قابل حمل بوده که سیستم‌های سیمبین راه اندازی می‌کند که می‌تواند آنرا در گوشی‌های نوکیا مدل ۹۲۰۰ ، ۹۳۰۰ و ۹۵۰۰دید، همچنین در PDAها و گوشی‌های مدل P۸۰ ، D۹۰۰ و D۹۱۰ سونی اریکسون مشاهده شود.
او پی ال در بخشی از استانداردهای برنامه‌های با کاربرد نزدیک که در PDAهای کلاسیک Psion (یک شرکت انگلیسی سازنده کامپیوترهای دستی) و نوت بوک‌ها و نوت پدها کاربرد دارد. او پی ال یک زبان مفسری همانند بیسیک می‌باشد. این زبان در سیستم Psion به نام زبان برنامه نویسی سلسه مراتبی خوانده می‌شود. اولین برنامه اجرا شده توسط این زبان که بدون گرافیک بود برای سیستم Psion بوده است(اشاره به سیستم Psion I، در سال ۱۹۸۴) و به صورت یک پکیج علمی، مالی و محاسباتی در آمده بود.
این زبان به مرور زبان متداول تر شد و در طراحی نرم‌افزارها در Psion II (در سال ۱۹۸۶) بکار رفت و همچنین در نسل سوم Psionها و به بعد پر کاربرد شد. بعد از کنار کشیدن Psion از بازار PDA این زبان تغییر پیدا کرد و بصورت یک سیستم باز (Open Source) عرضه شد. با افزایش نارضایتی‌ها از سوی عده کثیری از برنامه نویسان اوپی ال، این زبان دیگر قابلیت استفاده برای سیستم‌عامل‌های سیمبین سری ۸ به بعد را نداشت. عمده این نارضایتی‌ها به علت نداشتن جذابیت کافی و پشتیبانی مناسب از استانداردهای اصلی سیمبین در نوکیا و سونی اریکسون بود.
به همین جهت او پی ال در نسل‌های جدید سیستم‌عامل‌های سیمبین استفاده نمی‌شود.
OPL
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود