مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف HTN

Hypertension

فشار خون بالا بیماری بسیار شایع است، بعد از سرماخوردگی و چکاپ روتین ، دومین علت مراجعه بیمار به کلینیک های سرپایی است . خیلی مواقع Subclinical ( تحت بالینی ) و فاقد علامت عمده است به همین دلیل Silent killer ( قاتل خاموش ) نامیده می شود .

فشار خون با میزان خونی که توسط قلب پمپ می شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون تعریف می شود. هرچه میزان خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشار خون بالاتر است.

معمولاً فشار خون بالا بعد از سال های طولانی زندگی ایجاد می شود و در نهایت تقریباً همه به آن مبتلا خواهند شد. خوشبختانه فشار خون بالا را می توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند .

هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به درون شریان‌ها تلمبه می‌کند. در این هنگام فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا ماکزیموم خوانده می‌شود.

هنگامی که قلب شما - در فاصله بین دو ضربان - در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا مینیمم می‌گویند.

فشارخون بالا یعنی فشار سیستولی بیشتر از 140 و فشار دیاستولی بیشتر از 90 باشد.

در سنین پایین عمدتاً دیاستول بالا و در سنین بالا معمولاً سیستول بالاست . اهمیت بالا بودن سیستول و دیاستول در یک حد است .

شیوع فشارخون در جوامع در حال افزایش است Risk factor های آن همانند دیابت شامل بی حرکتی و زندگی نشسته ، life style نادرست ،‌استفاده از Fast food ها است که همه این عوامل باعث چاقی هم می شود . بین چاقی و فشارخون بالا رابطه مستقیم وجود دارد . به ازای هر Kg 3 کاهش وزن ،‌فشارخون mmHg 5/0 کاهش می یابد .

4/1 کل جمعیت مبتلا به فشارخون اند . در سنین بالای 50-40 2/1 جمعیت فشار خون دارند . در نتیجه فشارخون تابعی از سن است . در زن و مرد شیوع یکسانی دارد و تابع جنسیت نیست . با توجه به این که همه ارگان های مهم مثل قلب ، مغز ، چشم ، کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد ،‌ اهمیت زیادی دارد .

بعد از دیابت دومین علت نارسایی مزمن کلیه است ، از طرفی خیلی از دیابتی ها ، فشارخون بالا هم دارند ، کمپلیانس بیماران معمولاً پایین است ،‌ بیمار به دلیل حس نکردن بیماری و بدون علامت بودن آن خیلی سخت توجیه می شود که داروها را تا پایان عمر و در زمان های دقیق مصرف کند .

در سیاه پوستان شیوع و عوارض بیشتر است . شاید به دلیل عوامل ژنتیکی و یا پایین بودن سطح زندگی و یا درآمد لازم جهت مراجعه به پزشک و تهیه داروها را ندارند .
HTN
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود