مخفف کلمه OPENGL


( Open Graphic Library ) اوپن‌جی‌ال (OpenGL) یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار چندسکویی برای رندرینگ دوبعدی و سه‌بعدی است. این رابط برنامه‌نویسی معمولاً برای تعامل با پردازشگر گرافیکی و به‌دست‌آوردن رندرینگ شتاب‌یافته توسط سخت‌افزار استفاده می‌شود.

اپن‌جی‌ال مخفف Open Graphic Library (کتابخانهٔ گرافیکی باز) است ولی اپن‌جی‌ال خود به هیچ‌وجه یک کتابخانهٔ نرم‌افزاری نیست و نرم‌افزار متن‌باز نیز به حساب نمی‌آید (چون حاوی هیچ کدی نیست)؛ اوپن‌جی‌ال، تنها استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکت‌های متعددی توسعه داده‌شده و می‌تواند توسط درایورهای گرافیک، سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف پیاده‌سازی شود.

اوپن‌جی‌ال توسط شرکت سیلیکون گرافیکز از سال ۱۹۹۱ توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و به‌صورت گسترده در طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصری‌سازی اطلاعات، شبیه‌سازهای پرواز و بازی‌های ویدئویی به‌کار گرفته‌شد. اوپن‌جی‌ال توسط سازمان کنسرسیوم ناسودبر تکنولوژی Khronos Group مدیریت می‌شود.

اوپن‌جی‌ال یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار انتزاعی را برای گرافیک دوبعدی و سه‌بعدی توصیف می‌کند. اگرچه که ممکن‌است این رابط به‌صورت کاملاً نرم‌افزاری پیاده‌سازی شود، اوپن‌جی‌ال طراحی‌شده که به‌صورت تقریباً کامل یا کاملاً در سخت‌افزاری پیاده‌سازی شود.

این رابط برنامه‌نویسی به‌عنوان تعدادی تابع که ممکن است توسط برنامهٔ مشتری صدا زده شوند به‌علاوهٔ تعدادی ثابت عددی (برای نمونه GL_TEXTURE_2D که متناظر با عدد ده‌دهی ۳۵۵۳ است) تعریف می‌شود. اگرچه تعریف توابع ظاهراً شبیه سی هستند ولی آن‌ها مستقل از زبان هستند.

به‌علاوهٔ مستقل از زبان‌بودن، اوپن‌جی‌ال مستقل از سکو است. اوپن‌جی‌ال هیچ چیزی دربارهٔ گرفتن و مدیریت یک محیط OpenGL نمی‌گوید و آن را به‌عنوان جزئیات سامانه پنجره‌ای رها می‌کند. به همین دلیل، اوپن‌جی‌ال به طور خالص به رندرینگ توجه می‌کند و هیچ رابطی را دربارهٔ ورودی، صدا و پنجره فراهم نمی‌کند.
OPENGL

بازگشت به صفحه قبل