مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف VIM

Visual Editor Improved

ویم (Vim) (سرنام عبارت vi improved به معنای وی‌آی بهبود یافته) ویرایشگر متنی است که توسط برام مولینار در سال ۱۹۹۱ برای رایانه‌های آمیگا عرضه شد. این نام‌گذاری به این دلیل است که ویم به عنوان یک گسترش‌دهندهٔ ویرایشگر وی‌آی توسعه داده شده بود. ویم در آغاز برای رایانه‌های آمیگا منتشر شده بود؛ اما پس از آن به سوی چندسکویی پیش رفت.

ویم یک پروژهٔ نرم‌افزاری متن‌باز است. مولینار، نویسندهٔ آن، برای حمایت از کودکان اوگاندا کاربران را تشویق به بخشش برای مؤسسهٔ خیریه‌ای می‌کند که به آن کودکان یاری می‌رساند.

در سال ۲۰۰۶ ویم به عنوان پرطرفدارترین ویرایشگر متن توسط خوانندگان لینوکس ژورنال انتخاب شد.

تاریخچه دیگر ویرایشگرها Emacs-1 : این ویرایشگر از نظریهٔ هر چه بیشتر بهتر، استفاده می‌کند. دارای امکانات زیادی است که از ویژگی‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند. روی اکثر توزیع‌های لینوکس نصب است. در واقع ویرایشگر (vi) و ایمکس دو رقیب اصلی در عرصهٔ ویرایش متن در دنیای شبه یونیکس محسوب می‌شوند و جنگ ویرایشگرها را به وجود آوردند. ایمکس یکی از قوی‌ترین ویرایشگرهای متن در حال حاضر است. باید توجه داشت که ایمکس برای ویرایش متن است و نه واژه‌پردازی. از این رو هدف اصلی آن کنترل اندازه یا نوع قلم و امثال آن نیست، بلکه دستکاری در کلمات و بندها (شامل جابجایی و پس‌وپیش کردن و پاک‌کردن و…) و رنگ‌آمیزی متن برای آسان‌سازی ویرایش برنامه‌های رایانه‌ای و امثال آن است. از طریق ایمکس می‌توان برنامه‌های رایانه‌ای را نوشته، اجرا و حتی غلط‌گیری (debug) کرد. اصولاً می‌توان ایمکس را برای کار با هر زبان برنامه‌نویسی دلخواهی بهینه‌سازی و تنظیم کرد؛ و تمام این گسترش‌ها از طریق زبان ایمکس لیسپ است. Jed-2 : این ویرایشگر از فهرست‌ها و دیگر اجزاء گرافیکی در محیط خط فرمان استفاده می‌کند. پس ظاهر این برنامه بسیار شبیه‌تر است به ویرایشگرهای گرافیکی. عمدتاً برای توسعهٔ نرم‌افزار و برنامه‌نویسی استفاده می‌شود.
VIM
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود