مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف FLAC

Fast Lagrangian Analysis Of Continua

FLAC در اصل برای کاربردهای مهندسی عمران و معدن طراحی شده است، اما قابلیت زیادی برای حل مسائل مکانیک نیز دارد. ساختارهای متعددی در این برنامه وجود دارند که مدل سازی موادی را که رفتارشان بسیار غیر خطی می‌باشد را ممکن می‌سازد. علاوه بر این FLAC امکانات خاص دیگری نیز دارد:
مدل سازی صفحاتی که ممکن است در آنها لغزش یا جدایش اتفاق بیفتد.
طرح‌های تنش و کرنش صفحه‌ای و مدل‌های هندسی.
مدل المانهای ساختاری برای مدلسازی نگهداری.
امکان رسم پلات و مشاهده چشمی تغییرات.
امکان آنالیزهای دینامیکی.
امکان مدلسازی خزش و رفتار ویسکوالاستیک.
امکان مدل کردن تاثیر تغییرات حرارتی.
امکان مدل کردن جریان آب زیر زمینی و توزیع فشار آن.
امکان افزودن امکانات جدید مورد نظر کاربر با زبان C++ توسط کاربر

نام FLAC مخفف عبارت «Fast Lagrangian Analysis Of Continua» می‌باشد. دکتر پیتر کاندال در سال ۱۹۸۶ نرم‌افزار FLAC را برای تحلیل برخی مسائل برروی یک میکروکامپیوتر IMB طراحی کرد. این نرم‌افزار برای محاسبات سریع مدل‌هایی که المانهای بسیار دارند طراحی شده است. با افزایش سرعت محاسبات کامپیوتر و امکان نصب RAM بالا با قیمت ارزان، مسائل بزرگتر و مشکل تری با FLAC قابل حل خواهد بود. این برنامه در سالهای اخیر گسترش زیادی یافته است که توسط شرکت مشاوره‌ای Itasca انجام گرفته است.

FLAC توسط زبان FISH حمایت می‌شود. به وسیله این زبان کاربر می‌تواند برنامه‌ها و توابع مورد نظر خود را برای افزایش کارآیی FLAC به آن بیفزاید.

FLAC می‌تواند به دو صورت مورد استفاده قرار گیرد: وارد کردن دستورات در خط فرمان و استفاده از رابط گرافیکی. رابط گرافیکی شرایط اجرای سریعتر فرمان‌ها را فراهم می‌کند. در حالت استفاده از خط فرمان، کاربر به اطلاعات بیشتری در مورد FLAC نیاز دارد که برای کاربران مبتدی می‌تواند مشکل ساز باشد. زبان ورودی خط فرمان بر اساس کلمات قابل فهم است که درک عمل آن را برای کاربر آسان می‌نماید.

هنگامی که از رابط گرافیکی برای مدلسازی استفاده می‌شود، متن دستورات در قسمت برنامه نویسی آن ثبت و ذخیره می‌شود. مرسوم است که در مرتبه نخست اجرای یک پروژه از دستورات گرافیکی به علت سهولت کار با آن استفاده شده و در مراحل بعدی که نیاز به دقت بیشتر در انجام عملیات می‌باشد، از بخش دستوری کمک گرفته می‌شود. اطلاعات یک فایل FLAC به آسانی از طریق تغییر متن آن تغییر می‌یابد و چند فایل را نیز می‌توان برای اجرای مراحل مختلف یک تحلیل به یکدیگر مرتبط ساخت. این کار برای مطالعه‌هایی دقیق مناسب است. علاوه بر موارد کاربردی که در بالا ذکر شد، این برنامه از قابلیت‌های دیگری نیز برخوردار می‌باشد که عمده ترین کاربرد آن در مسائل ژئوتکنیک می‌باشد. از این برنامه همچنین برای تحلیل و طراحی در مهندسی معدن و ساختارهای زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه روش حل معادلات جابجایی، امکان تحلیل شکست و ریزش را که پدیده مهمی در معدنکاری می‌باشد فراهم می‌سازد.
FLAC
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود