مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف CTO

Chief Technology Officer

مدیر ارشد فناوری اطلاعات (به اختصار سی‌تی‌اُ (CIO)) بالاترین مقام تصمیم‌گیرندهٔ حوزهٔ فناوری اطلاعات یک سازمان است. این مدیر به مدیر عامل (CEO) گزارش می‌دهد. این مدیر معمولاً عضو هیئت اجرایی ارشد سازمان نیز می‌باشد. مهارت‌های فنی مورد نیاز این مدیر برای همهٔ سازمان‌ها یکسان نیست و هر سازمانی نسبت به مأموریت و شرح وظایف خود، مهارت‌های فنی ویژه‌ای را برای این سمت تعریف می‌کند.

در گذشته نیاز به مهارت‌های فنی عمومی همچون علوم انفورماتیک، مهندسی نرم‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی برای این سمت ذکر می‌شد، که امروزه به هیچ وجه همگانی نیست. به‌تازگی توانایی‌های مدیریتی مورد نظر برای CTO را تیزهوشی تجاری و چشم‌اندازهای استراتژیک، مقدم بر مهارت‌های فنی شخص ذکر می‌کنند.

نقش CTO گاهی به مدیر ارشد دانش یا CKO بسط داده می‌شود (مدیری که نه‌تنها با اطلاعات، بلکه با دانش نیز سروکار دارد). همچنین نقش CIO گاهی با مدیر ارشد تکنولوژی یا CTO تعویض می‌شود (مدیر CTO معمولاً بیشتر با توسعه و بهبود نرم‌افزاری و تحقیقات علمی سروکار دارد). عمر ماندگاری یک CIO در یک سازمان معمولاً هفت سال و درآمد میانگین او در کشور آمریکا سالانه ۱۸۵٫۱۲۵ دلار است. در نظرسنجی انجام‌گرفته در سال ۲۰۰۶ از مدیران، ۴۱ درصد از CIOها اعلام کردند که به دنبال موقعیت بهتر در سازمان دیگری هستند. این در حالی است که ۵۹ درصد نیز اعلام کردند موقعیت دیگری را دنبال نمی‌کنند.
CTO
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود