مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف AEI

American Enterprise Institue

انستیتوی انترپرایز آمریکا در سال ۱۹۴۳ برای تحقیقات در زمینه سیاستگذاری کلان ایالات متحده آمریکا پایه گذارده شد. این سازمان یکی از مهم‌ترین و پرنفوذترین موسسات سیاستگذاری در آمریکا است که با سیاست‌مداران مرتبط با حزب جمهوری خواه و نومحافظه کار ارتباط گسترده‌ای دارد.

ارگان رسمی این جریان انترپرایز آمریکا (The American Enterprise) نام دارد. این سازمان‌ها همگی از کمک‌های مالی بنیاد برادلی سود می‌جویند.

نقطه عزیمت نومحافظه کاران بطور سازمان یافته از سال ۱۹۹۷ (میلادی) و تأسیس پروژه قرن نو آمریکایی تعیین می‌شود. دو متفکر و بنیانگذار این سازمان بیل کریستول و رابرت کسگان می‌باشند. هدف از تأسیس این سازمان ایجاد اتحاد بین گروههای مختلف محافظه کار آمریکایی و بازیافت دوره رونالد ریگان است. با توجه به اینکه خطر کمونیسم به‌عنوان یک متحد کننده اصلی گروه‌های محافظه کار دیگر وجود نداشت.

اعضای این سازمان که همگی عضو حزب جمهوری خواه می‌باشند از کمک فکری و استراتژیک متفکران برجسته‌ای مثل فرنسیس فوکویاما و پال ولفوویتز بهره می‌بردند. انتخاب جرج دبلیو بوش این سازمان را به راس قدرت آمریکا نزدیک کرد و اعضای آن و انستیتو انترپرایز آمریکا در وزارت دفاع و وزارت خارجه مستقر شدند.

شخصیت‌های عمده‌ای که حامی این تفکر بوده‌اند نظیر جان نگروپونته مسئول امنیت ملی کشور، و دونالد رامسفلد وزیر دفاع و جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مقامات اصلی کشور را داشتند و تأثیر سرنوشت ساز ریچارد پرل بر وزارت دفاع هنوز ادامه دارد. همه این شخصیت‌ها مایل به برخورد قاطع با ایران می‌باشند. شخصیت عمده دیگر که حامی این تفکر است دیک چنی معاون رئیس جمهور می‌باشد.
AEI
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود