مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف BSE

Breast Self-Examination

خودآزمایی پستان (به اختصار BSE) یکی از انواع روش‌های شناسایی سرطان پستان اولیه می‌باشد. این روش فقط با خود زن سروکار دارد که باید هر قسمت از پستان را که برآمده، شکستگی یا تورم دارد بررسی کند.

BSE سابق به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیدا کردن سرطان در مراحل اولیه قابل علاج شناخته می‌شد، اما نتایج یکی از پژوهش‌های RCT بیانگر این مطلب بود که این روش در پیشگیری از مرگ‌ها بر اثر سرطان پستان تاثیرگذار نیست و در واقع باعث ضرر از طریق بی‌نیاز بودن به بیوپسی و جراحی می‌شود.

روش‌های زیادی برای خودآزمایی پستان استفاده می‌شوند. بیشترین روش پیشنهاد شده، زن را در مقابل آینه و نیم‌تنه بالا را مقابل به رخ فرد قرار می‌دهد. او باید سپس به آینه برای علائم ظاهری گودی، ورم یا سرخی در یا در اطراف پستان نگاه کند. این‌کار باید در چندین حالت مختلف تکرار شود، همانند دستان میان ران و دوباره روی سر.

زن باید بعد از آن با کف انگشتان دست پستان را لمس کرده تا هر نوع برآمدگی (چه ظاهری و چه تورفتگی‌ها در بافت) یا سختی را پیدا کند. چندین گام متفاوت وجود دارند که باید از اینکه هر مرحله به درستی انجام می‌پذیرد مطمئن ساخته شود.

گام عمودی شامل حرکت انگشت به بالا و پایین بر روی پستان می‌باشد. گام دیگر آن از نوک پستان شروع می‌شود و به بیرون می‌رود. گام دایره‌ای یا مدور شامل حرکت انگشتان دست در حلقه‌ای هم‌مرکز از نوک پستان به بیرون می‌باشد. برخی از دستورعمل‌ها پیشنهاد تقسیم پستان به چهار ربع و چک کردن هر ربع به صورت جداگانه را می‌دهند. روند لمس، تمام پستان را تحت پوشش قرار می‌دهد، از جمله "دم زیر بغل" از هر پستان که به هر زیر بغل گسترش داده شده‌اند. این‌کتر معمولاً ایستاده در مقابل آینه و در حالت دراز کشیده انجام می‌شود.

در نهایت، زنانی که شیردهی نمی‌کنند، باید به‌ملایمت نوک پستان‌ها را فشار دهند تا حالت تخلیه‌شدن یا نشدن مواد درونی پستان بررسی شود.

انواع دستگاه‌های حفظی به عنوان دستگاه‌های آموزش‌دهنده استفاده می‌شوند. یکی از آن‌ها با نام هفت پی از بی‌اس‌ای (seven Ps of BSE) شناخته می‌شود، که به دلیل هفت حرف اول از هفت مرحله این دستگا به همین نام شناخته شده است: حالت‌ها، محیط، لمس، فشار، الگو، تمرین و برنامه‌ریزی.

برای زنان قبل از یائسگی، اغلب مواد و روش‌ها نشان می‌دهد که این خودآزمایی به دلیل نوسانات هورمون طبیعی تغییر در سینه، در همان مرحله از چرخه قاعدگی زن انجام شود. زمانی که بیشتر از همه توصیه می‌شود درست پس از پایان دوره قاعدگی یا پریود است به دلیل این‌که پستان‌ها در این زمان کمتر سخت و ورم‌کرده می‌باشند. زنانی که پس از یائسگی هستند یا دوره‌های نامنظم دارند، می‌توانند خود را یک‌بار در ماه بدون در نظر گرفتن چرخه قاعدگی، خودآزمایی کنند.
BSE
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود