مخفف

مرجع کلمات و اصطلاحات اختصاری

مخفف OBIX

Open Building Information Exchange

برنامه نویسی تبادل اطلاعات ساختمانی (OBIX) در مورد تبادل اطلاعات ساختمانی باز می‌باشد. برای اطلاعات در مورد زبان برنامه نویسی Obix به برنامه نویسی Obix مراجعه نمایید. oBIX یک سیستم استاندارد رابط برای ایجاد سیستم‌های کنترلی می‌باشد. oBIX در مورد خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی شبکه‌ای از ابزارها با استفاده از XML و URIها در چارچوب طراحی شده برای اتوماسیون ساختمان به کار برده می‌شود. سیستم کنترل ساختمان شامل سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی نظیر سیستم گرمایشی و سرمایشی، امنیت، مدیریت برق، و هشدارهای امنیتی می‌باشد که در درون ساختمان عمل می‌کنند و در اغلب ساختمانها و همچنین سیستم‌های مخصوص در ساختمان‌های خاص نظیر مدیریت محیط سمعی بصری، نورپردازی تئاتر، پخش گاز پزشکی، دود و بسیاری مصارف دیگر به کار برده می‌شوند. oBIX یک رابط خدمات اینترنتی می‌باشد زیرا منجر به تعاملات عمیق بین سیستم‌های کنترلی می‌گردد. این رابط می‌تواند ارتباط بین شرکت‌ها و سیستم‌های ساختمانی را ممکن سازد. امکانات و عملیات آن می‌تواند همانند شرکت کنندگان تجارت مبتنی بر دانش باشد. oBIX در OASIS (سازمان توسعه استانداردهای اطلاعات ساختاری) توسعه یافته است. نسخه ۱٫۰ آن به عنوان استاندارد در دسامبر ۲۰۰۶ تکمیل شد.

امروزه بسیاری از سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی دارای کنترل‌های دیجیتالیمی باشند. بسیاری از این ابزارها کم هزینه بوده و برای TCP/IP فعالسازی نشده‌اند. آنها با سیم کشی ارتباطی تعبیه شده نصب می‌شوند. کنترلگرهای بزرگ DDC به ارائه ارتباطات شبکه‌ای برای کنترل کننده‌ها می‌پردازند. پروتکل‌های باینری مناسب بسیاری نظیر BACnet، LontTalk، Modbus، DALI وجود دارند که در شبکه‌های مربوط علاوه بر پروتکل‌های اختصاصی متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود اینکه این پروتکل‌های باینری را می‌توان در شبکه‌های TCP/IP به کار برد، آنها با چالش‌هایی نظیر روترها، دیوارهای آتشین، امنیت و سازگاری با سایر برنامه‌های شبکه روبرو می‌باشند. چالش دیگر این می‌باشد که صنعت بین پروتکل‌های ناسازگار تقسیم شده است. از آنجایی که oBIX با شرکت متحد می‌شود، سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی را قادر به ارائه اطلاعاتی در مورد عملکرد و شرایط عملیاتی می‌سازد. با نشان دادن این عملیات توسط خدمات اینترنتی، این امر مالکان را قادر می‌سازد تا از داده‌های استاندارد و ابزارهای OLAP برای بررسی عملکرد آنها استفاده کنید. oBIX عاملان تسهیلات و مالکان را قادر می‌سازد تا تصمیماتی را بر اساس در نظر گرفتن عوامل چرخه زندگی، محیط زیست، هزینه و عملکرد اتخاذ کنند.

oBIX به ارائه رابط خدمات اینترنتی می‌پردازد که می‌توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات در مورد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، کنترل دسترسی و تبادل اطلاعات بین سیستم‌ها و برنامه‌های شرکتی استفاده کرد. گزارش ۱ نمودی طبیعی از سه عامل مشترک بین سیستم‌های کنترلی را ارائه می‌دهد:

نقاط: نشانگر ارزش عددی واحد و وضعیت آن ـ اساساً این موارد به حسگرها، فعال کننده‌ها یا متغیرهای تنظیم اشاره دارند.
هشدار: مدل سازی، روتینگ و اعلام هشدارها. هشدار نشانگر شرایطی می‌باشد که نیازمند آگاهسازی کاربر یا برنامه دیگری می‌باشند.
تاریخ‌ها: مدل سازی و بررسی زمانی داده‌ها. اساس ابزارهای تاریخچه‌ای زمانی جمع‌آوری می کنندکه می‌توان از آنها برای مصارف دیگر بررسی استفاده کرد.
oBIX 1.0 مدل سطح پایینی را ارائه می‌دهد که می‌توان در حین اجرا آن را گسترش داد. در حالیکه نقاط دارای آدرس می‌باشند، تعامل مستقیم با نقاط نیازمند دانشی در مورد سیستم‌های کنترلی برای توسعه دهنده شرکت می‌باشد. نقاط می‌توانند متحد شده و از قرارداد oBIX استفاده می‌کنند. در صورتی که oBIX مدل سطح پایینی را نشان دهد، قراردادهای oBIX سطح بالایی را فراهم می‌آورند که بسیاری از برنامه نویسان تمایل دارند با آنها کار کنند.
OBIX
ارسال نظر

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود